Influencers och sociala medier
Rabattkoder hos influencers är som Kalle Anka på julafton – omöjligt att undvika. Influencers största inkomstkälla är de sponsrade Inläggen. Företag köper en plats i någon av deras sociala kanaler där en influencer blir ombedd att skriva ett trovärdigt inlägg om deras produkter. Kritik riktas emellanåt mot alla stora influencers. Antingen för att följarna tycker att det är för mycket sponsrade inlägg, eller för att det är otydligt om de har fått betalt för att skriva inlägget eller inte. Så kallad “smygreklam” är idag olagligt, det måste framgå tydligt i början av ett sponsrat inlägg att det är en köpt reklamplats. Tyvärr är det långt ifrån alla som följer dessa regler. En tumregel man som följare kan ha för att känna igen sponsrade inlägg är att om det finns en rabattkod involverat så är det garanterat sponsrat.
Som följare kan man självklart utnyttja detta läge och hålla sig uppdaterad på vilka influencers ens favoritbutiker samarbetar med. Innan du gör ett köp så sök upp samarbeten och se vilka erbjudanden som finns. Ofta går det att hitta en unik rabattkod som gör köpet mycket billigare.
Bli sponsrad på sociala medier
Har du själv en stor blogg, instagram eller annan plattform på sociala medier? Idag behövs det inte mer än ett par tusen följare för att räknas som en så kallad “microinfluencer”. Många företag väljer att arbeta med just dessa eftersom det inte kostar så mycket. Som microinfluencer kan du få runt tusen kronor för ett inlägg, inklusive gratis produkter såklart. Många företag försöker köpa sponsrade inlägg och endast betala med produkter men det är en deal man som seriös influencer bör undvika. Alla inkomster från sponsrade inlägg är förstås skattepliktiga. Dessutom ska de produkter man får gratis beskattas som förmånsbeskattning.